Prawie wszyscy producenci samochodów produkują także skrzynie biegów, lecz coraz częściej dochodzi do zaniedbań lub naruszeń konstrukcyjnych celowych lub też niewychwyconych wad podczas projektowania.
        Coraz częściej wykrywane są usterki zaraz po, a nawet w trakcie okresu gwarancyjnego i tak jest ze skrzyniami M20 M32, których wyprodukowano ok. 3.5 miliona sztuk.
        W latach 2000 złą żywotnością charakteryzowały się skrzynie pk5  pk6 wyprodukowane przez koncern Renault, teraz pora na Alfa Romeo Chevroleta Citroena Fiata Opla Peugeot ze skrzyniami M20 i M32, M40.

​        Manualna skrzynia biegów to 6 biegowa przekładnia oparta na kołach zębatych. Napędza przednie koła w pojeździe, w którym jest zamontowana. Przystosowana jest do przenoszenia momentów do 320 Nm ( maksymalny moment obrotowy z silnika od 230 do 300 Nm).

       Skrzynia biegów charakteryzuje się zwartą, kompaktową budową i stosunkowo niską wagą ok. 42kg. W jej budowie zastosowano układ trzech wałków i synchronizację wszystkich biegów. System rozsprzęglania oparto na wysprzęgniku hydraulicznym montowanym do obudowy głównej, pośrodku z wałkiem głównym sprzęgłowym, pomiędzy skrzynią, a sprzęgłem.
      Skrzynie biegów M20 M32 produkowane są przez GM Powertrain w Aspen - Austria.

       Mimo nowoczesnej konstrukcji inżynierowie GM nie zapewnili skrzyniom M20 M32 niezawodności. Do najczęstszych uszkodzeń, które występują w skrzyniach  to uszkodzenia kół 6 , 5 i 1 biegu, łożysk, mechanizmu różnicowego, obudowy dyferencjału, piast przesuwnych, synchronizatorów, tuleja sztywna, tylnej obudowy.

       Do ułożyskowania wykorzystano łożyska stożkowe toczne, które wymagają pewnej ilości luzu 0,53 do 0,58 mm, a nawet nacisku. Wymagana “pretensja”  jest osiągana na etapie produkcji, przy użyciu podkładek “shimujących” pod  bieżnie łożyska  stożkowego w obudowie skrzyni biegów. Na oryginalnych łożyskach zobaczyć można napis “made in poland”, “made in franse”, “made in USA”  oby nie “made in Chaina”ale ja uważam, że nie o jakość tu chodzi tylko o wadę konstrukcyjną polegającą na doborze łożysk o zbyt małej powierzchni tocznej a co za tym idzie niższej wytrzymałości zwłaszcza że skrzynia ma przenosić obciążenia rzędu 320Nm.

       Serwisy Alfa Romeo, Chevroleta, Fiata, Opla w naprawach gwarancyjnych stosują zamienniki np. łożyska firmy SNR “made in franse” o koronkach plastikowych, jeszcze mniejszej powierzchni tocznej (grubszych bieżniach) czyli niższej wytrzymałości na przenoszone obciążenie.

       Mimo serwisowania tymi zamiennikami o złej jakości, Serwisy nie zgłaszały zastrzeżeń co w konsekwencji zaowocowało pojawieniem się zamniennych łożysk już w nowych skrzyniach 2012 !

     Jeżeli w Twoim aucie wystąpiły poniższe objawy, to należy szybko reagować:


• 1) Hałas/ piski podczas jazdy przy włączeniu 5 i 6  na autostradzie, nasilają się  

      wraz  z naciśnięciem lub puszczeniem pedału gazu.

                                        Przyczyna: uszkodzone łożyska wału 5-6.
• 2) Ruch dźwigni zmiany biegów po naciśnięciu / zwolnieniu sprzęgła na pierwszym  

      biegu.
                                      Przyczyna: uszkodzone łożyska wału 1-2.
• 3) Problem z przełączaniem i dopinaniem biegów 3 i 4.
                                     Przyczyna: Uszkodzony synchronizator 3 i 4 lub koło zębate.
• 4) Problem z wybieraniem pierwszego biegu na postoju.
                                    Przyczyna: usterka wybieraka 4/3 lub 1.

• 5 Oporna zmiana biegów, ciężko wchodzą biegi szczególnie na zimnym silniku  

     haczyły biegi 2,3 ..."
                                   Przyczyna: usterka, źle wyregulowane linki, cięgna, podczas  

                                   zakładania skrzyni, zamontowane linki bez pozycji serwisowej

                                   (nastąpiła deregulacja).
                                  Zalecenie regulacja mechanizmu zmiany biegów (opisana

                                  w poddziale diagnoza naprawa regeneracja) !
     

      Należy niezwłocznie skontaktować się ze mną, ponieważ szybko wychwycona usterka może być naprawiona szybciej i taniej, koszty naprawy w pierwszej fazie usterki wynoszą ok. 2,5 roboczogodziny cennika ASSO plus części, a następnie drastycznie wzrastają .
     Ze względu na fakt, że wady w 50% – ukazują się przy przebiegu ok. 60.000 km,
to często nie ma sensu zakup używanego sprzętu, ponieważ ryzyko jest zbyt duże.
       

 

Występowanie

OPEL ADAM

Silnik:

  • B14 NEH

OPEL ASTRA H

Silnik:

  • A17 DTJ, A17 DTR
  • Z16 LET
  • Z17 DTJ, Z17 DTH
  • Z19 DT, Z19 DTH, Z19 DTJ, Z19 DTL
  • Z20 LEH, Z20 LEL, Z20 LER
  • Z22 YH

OPEL ASTRA J

Silnik:

  • A14 NEL, A14 NET
  • A16 LET, A16 XHT
  • A17 DTJ, A17 DTL, A17 DTR
  • B16 DTH, B16 DTL

OPEL ASTRA K

Silnik:

  • B14 XFL, B14 XFT
  • B16 DTC, B16 DTE, B16 DTH, B16 DTR, B16 SHT

OPEL CORSA D

Silnik:

  • A16 LEL, A16 LER
  • A17 DTS
  • Z16 LEL, Z16 LER
  • Z17 DTR

OPEL CORSA E

Silnik:

  • B14 NEH, B14 NEJ
  • B16 LES

OPEL CASCADA

Silnik:

  • A14 NEL, A14 NET
  • A16 SHT, A16 XHT
  • B16 SHT

OPEL INSIGNIA

Silnik:

  • A14 NET
  • A16 LET, A16 XER, A16 XHT
  • A20 DT, A20 DTC, A20 DTJ, A20 DTL
  • B14 NET

OPEL MERIVA A

Silnik:

  • Z16 LET
  • Z17 DT, Z17 DTR

OPEL MERIVA B

Silnik:

  • A14 NEL, A14 NET
  • A17 DTC, A17 DTS
  • B16 DTC, B16 DTE, B16 DTH, B16 DTL
  • Z17 DT, Z17 DTR

OPEL MOKKA

Silnik:

  • A14 NET
  • A17 DTS

OPEL SIGNUM

Silnik:

  • Z19 DT, Z19 DTL
  • Z22 YH

OPEL VECTRA C

Silnik:

  • Z19 DT, Z19 DTL
  • Z22 YH

OPEL ZAFIRA B

Silnik:

  • A16 XNT
  • A17 DTJ, A17 DTR
  • Z16 XNT
  • Z17 DTJ eco FLEX
  • Z19 DT, Z19 DTH, Z19 DTL
  • Z20 LEH, Z20 LER
  • Z22 YH

OPEL ZAFIRA TOUER

Silnik:

  • A14 NEL, A14 NET
  • A16 SHT, A16 XHT, A16 XNT

FIAT BRAVO II

Silnik:

  • 198A1000
  • 198A4000

FIAT CROMA

Silnik:

  • 939A2000
  • 939A1000
  • 939A8000

ALFA ROMEO 159

Silnik:

  • 939A2000
  • 939A8000

Alfa Romeo Brera 159 1.8 TBI 1.9JTD 2.2 JTS .



​Chevrolet Aveo 1.3 CDTI. 



Fiat 1.3 DTH Punto Grande Multijet, 1.9 Punto Grande MJTD , Croma 1.8 TBI 1.9 JTD.    

Fiat Professional Nuovo Ducato 3.0 JTD M40.



Opel o symbolu M20 1.3 , M32 1.7 1.8 1.9 2.0 2.2  6-biegowych   Opel Agila, Astra H, GTC, Corsa D,

Insignia, Meriva B, Signum, Vectra C, Zafira B,C.

 

Citroen Jumper, Peugeot Boxer 3.0 HDI M40.



Wałbrzych

Bethovena 20a

573412220

asbim@wp.pl

Serwis Regeneracja Naprawa Skrzyń Biegów Automatycznych i Manualnych